Reglement generelt

Reglement Generelt

1. Alle kan optages i klubben, såfremt de opfylder et af følgende kriterier:

1.1 For at ro inrigger/outrigger skal man være fyldt 12 år og kunne svømme mindst 300m. Bestyrelsen kan dog i særlige tilfælde give dispensation for optagelse af medlemmer under 12 år, når de er i følgeskab med voksne familiemedlemmer/værger.

1.2 For at ro kajak skal man være fyldt 8 år og kunne svømme mindst 350m. Er man fyldt 12 år – junior- og seniorroere skal man kunne svømme 600 m.
Kajak medlemmer under 15 år optages kun når de er i følgeskab med voksne familiemedlemmer / værger.
Erfarne kajakroere med mindst DKF EPP2 / IPP2 licens eller DGI ækvivalente kan optages som øvede / rutinerede kajakroere mod forevisning af relevante færdigheder og dokumentation for roede distancer.
Kajakroere skal ved indmeldelse oplyse, om de lider af en sygdom, der kan medføre lammelse eller bevidsthedstab. Hvis dette er tilfældet, skal det bekræftes, at beslutningen om at ro er sket efter konsultation med egen læge. Se i øvrigt DKF sikkerhedsbestemmelser § 4.

2. Svømmebeviser skal forevises i forbindelse med indmeldelse og må ikke være ældre en 2 år. Beviserne skal fornys hvert tredje år.

3. For roere under 18 år og umyndige over 18 år kræves forældres eller værges accept på indmeldelse, samt accept til at ro uledsaget

4. Potentielt nye medlemmer kan få op til 2 prøveture inden for en måned, inden kontingent forfalder til betaling. Der betales dog kun halvt kontingent for indmeldinger, der kommer efter 1. august, og hvor første prøvetur er afholdt efter denne dato. For roere der deltager i ro-spinning i vintersæsonen betales fuldt kontingent.
Ved første prøvetur afgives der en erklæring om, at man kan svømme henholdsvis 300, 350 og 600 m.  Er der tvivl om dette, kræves der svømmebevis inden første prøvetur.
Potentielt nye medlemmer kategoriseres som gæsteroere og skal udfylde den specielle formular for gæsteroere

5. Manglende kontingentindbetaling vil medføre udelukkelse fra brug af såvel klubhus som materiel.

6. Klubbens vedtægter og regler samt DFfR´s, DKF’s og eventuelle andre relevante forbunds gældende love og regler skal overholdes.

7. Alle ture skal skrives i journalen inden turens start. Der angives starttid, turens mål, for- og efternavne på deltagere, herunder ansvarlig styrmand, samt forventet hjemkomst, under hensyntagen til tidsrum for roning (Se punktet: Tidsrum for roning.)
Mobiltelefonnummer på medbragt telefon for en eller flere af besætningen skal oplyses.
Ved hjemkomst udfyldes ro-journalen med tidspunkt for hjemkomst. Skader og mangler skal rapporteres til materielforvalteren.

8. Det påhviler til enhver tid det enkelte medlem at sørge for at opretholde de kvalifikationer, der er forudsætningen for at benytte klubbens materiel. Er der tvivl herom, kan bestyrelsen kræve, at der skal aflægges supplerende/nye prøver.

9. Anvisninger og instruktioner fra bestyrelsen, vagter/instruktører skal altid efterkommes.

10. Bestyrelsen kan beslutte, at medlemmer, der groft tilsidesætter klubbens regler, kan idømmes karantæne eller bortvises.

Vinterroning for robåde
Roning i robåde i perioden fra standerstrygning til standerhejsning er ikke tilladt.

Vintersæson for kajakker
Vintersæson er for kajakker defineret som perioden 1. oktober til 1. maj og ved vandtemperaturer under 10 ˚C.
For roning i perioden op til standerstrygning / efter standerhejsning hvor vandtemperaturen er under 10 ˚C skal roeren som minimum være iført tørdragt.

Vinterroning for kajakker
For roning i perioden fra standerstrygning til standerhejsning gælder reglementet for vinterroning. Se separat reglement. Dette reglement er et tillæg til klubbens øvrige relevante reglementer.

Tidsrum for roning/krav til udstyr
I perioden hvor vinterroningsreglementet ikke er gældende, må der i dagligt ro-farvand roes fra en time før solopgang og til en time efter solnedgang under forudsætning af, at der er klart vejr samt gunstig vejrudsigt samt vandtemperatur over 10 ˚C, ellers må der kun roes fra solopgang til solnedgang.
Ved roning efter solnedgang og før solopgang skal der medbringes hvid fast eller transportabel vandtæt lanterne synlig 2nm / 360 grader som skal være i brug/bruges fra solnedgang til solopgang. Der skal endvidere medbringes to røde håndblus samt kompas.

Klubhuset
Det påhviler alle brugere at medvirke til:
At køkken og andre lokaler holdes rene og rydelige.
At affald skaffes bort. Klubben kan benytte efterskolens affaldscontainere ved køkkenfløjen.
At der ikke efterlades snavset service.
At brusekabiner og gulve er tørret af efter brug.
At sørge for at alle døre og vinduer er låsede og lukkede, når sidste person forlader huset.
At huset og bådehaller også skal aflåses, når huset er tomt, når man tager ud at ro.
At slukke for lys, kaffemaskine, elkedel, vandvarmere og elradiatorer med mindre andet er aftalt.
At der ikke ryges i huset.
At meddele skader på hus og inventar til husforvalter.

Udlån af klubhus
Klubhuset er i almindelighed til rådighed for udlån til et, efter nærmere aftale, begrænset antal medlemmer af andre roklubber og kajakklubber. Udlån aftales med enten formanden, klubhusforvalter eller ro-cheferne. Udlån bekendtgøres til medlemmerne ved opslag i klubhuset/hjemmesiden i god tid.
Der opkræves et vederlag, der skal tjene til at dække de direkte omkostninger til el og vand.
Afgiften er p.t. 30,- kr. pr. person pr. døgn.
Klubhuset udlånes under den forudsætning, at der også tages hensyn til egne medlemmer, med mindre andet er aftalt i forbindelsen med udlånet. Huset må kun benyttes af aktive roere og nærmeste pårørende. Hvis husets skal benyttes til andet end som udgangspunkt for roning, skal dette godkendes af formanden.
Efterskolen adviseres, når klubhuset udlånes.

Parkering
Biler, motorcykler og cykler parkeres på parkeringspladser til venstre for Borrevejlevej. Parkeringspladsen ved værelsesfløj/buehal til højre nederst på Borrevejlevej er forbeholdt skolens personale.

Kørsel til og fra klubhus
Husk at klubhuset ligger på lånt grund.
Kørsel til og fra klubhuset skal holdes på et absolut minimum. Er kørsel nødvendig i forbindelse med transport af materiel, må dette normalt kun finde sted efter forudgående aftale med og godkendelse af formanden. Det er endvidere en forudsætning, at kørsel kan finde sted, uden at græsarealer bliver beskadiget. Skader på græsarealer som følge af kørsel til klubhuset skal rapporteres til formanden og snarest muligt udbedres af klubben. Er du i tvivl, så lad være med at køre ned.

Ryge- og alkoholpolitik og offentlighedens adgang til området
Efterskolen Lindenborg har en konsekvent ryge- og alkoholpolitik, der medfører, at der ikke må ryges og nydes alkohol på skolens område. For bestemmelserne i øvrigt, henvises der til tinglyst deklaration. Se særskilt afsnit om den tinglyste deklaration på hjemmesiden.
For klubbens medlemmer gælder der dog en generel dispensation, hvorefter det er tilladt at nyde alkohol i klubhuset. Ligeledes er det tilladt at nyde alkohol udenfor i området umiddelbart syd for klubhuset i forbindelse med klubbens grillaftener. På dette område er det også tilladt at ryge under forudsætning af, at skod ikke efterlades på området.
Der er ligeledes en generel dispensation vedrørende tidspunkter for færdsel.

Bestyrelsen 5. januar 2015 - Revideret 8. juni 2017