Løbsberetninger/Resultater

Møllekrogen tur - retur.

Under en af vores faste tirsdags kajak ture faldt snakken på en langtur i weekenden d. 3 – 4. aug. 2012. Hurtigt foreslog jeg en tur op til Gershøj for overnatning om fredagen og videre lørdag rundt i møllekrogen og så retur igen samme vej. Pernille spurgte om hvad hun skulle sige til det og jeg sagde bare; et ja ville være nok – ok, så ja da, sagde Pernille og så var det besluttet. Desværre var der ingen andre der kunne den weekend eller ville afse så meget tid til kajakroning.

Vel hjemme igen i klubhuset fandt vi sejlerkort frem og vendte tankerne og mulighederne med Karoline og Gerd, 2 af de mest erfarende kajak roer vi kender og som kender til vores begrænsninger. Vi er begge godkendte til område A og har begge været på langfart før.

Fredag oprandt og de sidste praktiske ting kom i hus. Niels Jørgen blev vores supporter på land, dvs. han havde opdatering på vejrudsigter. Vi havde observeret et tordenvejr der trak op fra Tyskland med en retning lang Storebælt. Han fulgte hele vores tur ved hjælp af faste sms beskeder, om hvor langt vi var kommet og var vores hyggefætter med bål, te, kage mm. fredag aften, ligesom han sørgede for vores bagage kom tørt ud og hjem.

Linette og Peter der bor i Gershøj fik et opkald. De har stor erfaring med sejlads i Roskilde fjord og er lokalkendte, har selv bygget deres trimaran.

Jørgen fik også en mail, om at vi tog ud på en overnatnings tur, da jeg tidligere har spurgt ind til muligheden og jeg havde forstået, at Jørgen gerne ville være orienteret om, at kajakkerne blev væk over natten, i tilfælde der var andre der spurgte ind til om han vidste til det.

Sidste check af vejr radaren, alt så perfekt ud og tordenbygen var under opløsning i Storebælt. Ned til klubhuset, logbogen udfyldt – tænk at skrive sig ud kl. 18:15 og forventet hjemme igen kl. 15:00, det så sjovt ud, så jeg satte lige et ekstra felt ind der sagde at det var d. 4/8. Pylle og Clara Cluk kom i vandet. Og vi havde kæmpe smil på....

Turen op til Gershøj, forløb helt planmæssigt. Vi vendte ved havnen og roede ind til shelter pladsen efter godt 1½times tid. Der er lokalkendskab rigtig godt, for ellers ville den ikke have været nem at finde, da adgangen fra vandet var meget begrænset af siv og pælen der indikerede, at dette var pladsen stod lidt oppe på grunden.

Vi bar kajakkerne godt op på grunden, så de ikke længere var synlige fra stranden eller den sti, der går langs stranden og tog pagajerne med op til shelteren, som lå ca. 200m længere oppe på grunden. Her mødte vi Børge, som var på cykeltur og som gerne ville dele pladsen med sådanne 2 kajakroere. Han syntes dog ikke vi havde meget bagage med – men da Niels Jørgen så kom med brænde til bålpladsen, telt og soveposer samt mad og is, ja så slog vi vist indholdet i hans cykeltrailer.

Næste morgen tikkede der en sms ind. Det var Linette der skrev ”så er der morgenkaffe –de damer” Er livet ikke bare pragtfuldt! Morgenmad på deres terrasse med udsigt over Nørrerev. Peter forklarede, hvad vi godt vidste noget om, men nu fik lokalt tilsagn på, at revet kunne følges hele vejen over, med en vand dybde på mellem 10cm til 1½m og i dag var noget af det over vandet. Der ville være 2 meget korte passager af sejlrenden, ellers kunne vi gå over fjorden.

Sidste opdatering på vejret, meget svag vind af ssv, flotte comulus skyer og svage sirus der kunne varsle let regn om ca. 8 timer.

Af sted vi kom igen. Nu var vi på mindre kendt terræn. Jeg kommer fra området, men har ikke brugt fjorden her, de sidste ca. 20 år, så vi tog det meget stille og roligt, nød vejret og udsigten med de flotte kirker, Gershøj, Skibby, Selsø og Domkirken over Bognæs skoven. Vi havde konstant et vågent øje på sten. Vi fik forstyrrede en større flok af blishøns. Bunden af Møllekrogen blev nået og vi hilste på nogle sejlfolk der drak kaffe. Vi gik i land før skrivernæbbet og ind til gryden og så den flotteste blomstereng med sø og dunhammer. Videre ud til spidsen og kikkede over til Bredvig og så på Nørre rev.

Kortet blev hevet frem fra kajakken –jo vi kunne begge godt tænke os at krydse over, meeen det var jo godt 2½km og jeg havde jo skrevet til Jørgen, at vi roede ud og hjem via Gershøj siden. Vandet var uden krusninger og vinden var perfekt, svag modvind. Kompasretningen blev anslået til ca. 195* drejene efter 1 kryds til 205* Vi havde begge en gps på håndleddet og en iPhone, så hvis vi missede bundsigten …

En sms røg af sted til Niels Jørgen, forventet overfartstid ½ time og sms når vi kom over. På med spraydækket.

Sikken en dejlig tur over. Vi havde bundsigte hele tiden, undtagen ved de 2 korte sejlrende kryds. Nogle gange var stenrevet over vande og andre gange var der perfekt sandbanker. Lige før anden sejlrende kryds tog vi nogle billeder og vinkede til en motorbåd der kom fra Roskilde siden, han tog meget hensyn til os, nedsatte sin fart så meget at der ingen hækbølge kom, men da han havde passeret os fik den gas igen. Med store smil og en erfaring rigere satte vi kajakkerne i land på Færge Odde. Sms til NJ og frokost pause. Vi tog de 2 bugter langs kanten og nød stilheden og den indre ro, snakkede lidt engang imellem. Efter Herslev gik vi ind til spejdernes shelterplads, den havde vi så ofte snakket om, nu ville vi se den. På vej retur til Lejre vig snakkede vi om, at hvis vi lige tog turen helt i bunden der også, havde vi rundet vores område godt af, men da vi kom til klubhuset trak det i os, vi var mætte. Vi kunne skrive os ud af loggen kl. 14:00

En kæmpe tak, især til Niels Jørgen, som ikke kunne afse tid til selv at ro med, men gerne ville være vores support, til Linette og Peter for morgenkaffe og sidste opdateringer af vejr og lokalforhold og især til klubben der gjorde turen muligt og som fremover må døje med vores smil og historiefortælling. Måske der er flere der gerne vil med på næste tur …